Wednesday 7 May 2014

~ Panduan Pembajaan Lada dan Kekurangan Nutrien~

Pengenalan


Pembajaan merupakan amalan pertanian yang penting dalam penanaman lada hitam. Pembajaan yang dilakukan secara sistematik mengikut jenis baja, kadar, kekerapan dan masa pembajaan yang sesuai akan menjamin keperluan nutrien pokok yang mencukupi dan memberikan pokok yang sihat dan hasil yang tinggi di samping memelihara kesuburan tanah.

Penggunaan Dolomite dan Pembajaan Organik

Dalam penanaman lada hitam penggunaan dolomite dan baja organik adalah penting untuk membantu meningkatkan status kalsium dan magnesium dalam pokok dan juga mengurangan kemasaman tanah, memperbaiki struktur tanah, meningkatkan kapasiti kandungan air dan simpanan nutrient dalam tanah. Kadar pembajaan dolomite dan organic yang disyorkan adalah seperti berikut:-

  • 1.0kg dolomite sepokok digunakan sebelum menanam dan 0.5kg sepokok setiap tahun pada tahun kedua dan berikutnya.
  • 2.0 – 5.0kg baja organic diperlukan untuk sepokok setiap tahun.

Kaedah Pembajaan Pokok Lada Belum Matang

Cara pembajaan yang betul ialah dengan membuat lubang cetek. Baja dibubuh ke dalam lubang cetek berkenaan dan ditutup semula.


Kadar dan Kekerapan Membaja  Pokok Belum Matang


 Kaedah Pembajaan Pokok Matang

Pembajaan yang sesuai dilakukan adalah dengan membuat lubang cetek (elakkan daripada terkena akar ) disekeliling pokok. Lubang tersebut ditutup semula bagi mengelakkan baja daripada hakisan tanah. Manakala 0.5kg dolomite ditabur dipermukaan tanah di bawah naungan daun pokok lada sebulan sebelum pembajaan dilakukan. 

 Kadar Kekerapan Membaja Pokok Matang



2 comments:

  1. Salam sejahtera Sdr..lada saya terlihat dijangkiti kulat putih hitam di bahagian pangkal dan dahan. Apakah cara rawatan terbaik ? Terima kasih.

    ReplyDelete